Nu är det dags för projektets mest intensiva skede, som kommer att pågå från januari 2025 till slutet av augusti 2025. Innan augusti så ska mängder med arbeten hinnas med. Vi ska borra KC-pelare, borra RD-pålar, sponta, schakta och bygga tillbaka två järnvägsspår som tas i drift vid kommande inkoppling under v.17, för att sedan upprepa samma arbete på andra sidan. Allt detta för att i slutet av augusti lansera in två järnvägsbroar under ett 64 timmars tågstopp och sedan bygga tillbaka järnvägen och åter trafikera.
Slutligen kommer det under hösten 2025 att finnas tre helt nya spår inklusive en helt ny järnvägsanläggning som kommer att gå rakt igenom Uppsalas mest centrala delar. Efter detta kan projektet pusta ut en stund och sen utföra en minst lika utmanande fas med att bygga två betongtråg inklusive tillhörande stödmurar, fyra GC-broar, ledningsomläggningar innan projektet står helt klart under 2027.
Publicerat: 4 februari, 2025