I Alingsås kommun har Infrakraft tilldelats uppdraget att genomföra första etappen i Krangatans planskildhet av Trafikverket. Projektet är en totalentreprenad och innefattar en byggnation av en ny järnvägsunderfart samt vägförbindelse.
Projektet är ett av Allingsås kommuns största infrastruktursprojekt och genomförs tillsammans med kommunen, Trafikverket och Infrakraft. Med förberedande byggstart under hösten 2025 löper projektet under kommande år med ett planerat färdigställande vid årsskiftet 2026/2027. Projektet genomförs i Sävelunds industriområde och syftar till att ge vägtrafiken en möjlighet att komma ut till E20, att avlasta väg 180 samt att ge Räddningstjänsten ytterligare en möjlighet att passera Västra Stambanan.
Arbetet med att bygga en tunnel på plats under järnvägen är en av projektets stora utmaningar, tillsammans med det direkta närheten till Västra Stambanan. Under sommaren 2026 ligger ett planerat tågstopp i projektplanen där tunneln kommer lanseras in under Västa Stambanan.
FAKTA
Startdatum: Hösten 2025
Slutdatum: Årsskiftet 2026/2027
Omfattning:
Ny betongtunnel under Västra Stambanan
Gjutning och lansering av tunnelkonstruktion under ett planerat tågstopp sommaren 2026.
Ny vägförbindelse mellan Sävelund och Borgens gata
Vägen får namnet Säveborgsgatan och skapar en direkt koppling till E20.
Skyfallsled
Vägen utformas för att hantera extrema regn (hundraårsregn) och leda bort vatten från bebyggelse.
Gång- och cykelväg längs Säveborgsgatan
Del av ett större nätverk för hållbar mobilitet i området.
Räddningsväg
Tunneln möjliggör snabbare insatser för räddningstjänst mellan olika delar av Alingsås.
Markarbeten och ledningsomläggningar
Förberedande arbeten inkluderar fjärrvärme och VA på Borgens gata-sidan.
Trafikavstängningar och logistikplanering
Totalavstängning av järnvägen under vecka 30, 2026, med sju dagars produktionsfönster.
Beställare: Trafikverket
Område: Anläggning
Utförandeform: Totalentreprenad
Kontraktsumma: ca 42,6 miljoner SEK.