Projektet innefattade markarbeten i utmanande stads- och trafikmiljö. Etapp 3 sträckte sig från den nya cirkulationsplatsen i Viken, upp på Klaraborgsgatan mot Karl IX-korsningen. Sedan fortsatte etappen på Hamngatan mot öster och avslutades med en ny cirkulationsplats i höjd med busstationen.
Etappen innefattade ledningsarbeten med en stor pumpstation för dagvatten för att säkra upp Klaraborgsviadukten. Södra delen av Karl IX (rödljus-korsningen) byggdes om med ny överbyggnad och nytt system för trafiksignal.
På Hamngatan mot Resecentrum gjordes körfälten om så att bussen prioriteras.
Etappen innehöll också utmanande schakter i närhet till befintliga broar och kaj samt stor mängder ytskiktsarbeten.
Projektet syfte var att flytta genomfartstrafiken från Hamngatan till Tullhusgatan, Sjömansgatan, Jungmansgatan och Klaraborgsgatan.
FAKTA
Startdatum: Oktober 2020
Slutdatum: November 2022
Plats: Karlstad
Omfattning: Markarbeten i utmanande stads- och trafikmiljö.
Kontraktssumma: 250 MSEK
Beställare: Karlstads kommun
Område: Anläggning