På uppdrag av Trafikverket har Infrakraft genomfört ett omfattande järnvägsprojekt på Malmbanan mellan Håmojokk och Råtsi. Under två etapper har totalt 90 kilometer spår bytts ut och banvallen renoverats – ett arbete som nu är färdigställt, en vecka före planerad deadline. Projektet har inneburit stora logistiska utmaningar i otillgänglig terräng, men tack vare god planering och effektivt samarbete är Malmbanan nu redo för tung trafik igen.
Sedan april 2024 har Infrakraft arbetat med att byta räls och slipers samt renovera banvallen på Malmbanans sträcka mellan Håmojokk och Råtsi, dessförinnan genomfördes ett likadant arbete mellan Gällivare och Harrå. I september 2025 slutfördes den andra och sista etappen – en omfattande insats på uppdrag av Trafikverket.
– I etapp två har vi genomfört spårbyten och ballastrening på närmare 55 kilometer av Malmbanans mest otillgängliga delar. Tillsammans med etapp ett, som vi färdigställde förra året, innebär det att vi nu har runt 90 kilometer mellan Gällivare och Kiruna med ny ballastrening och fräscha spår, säger Peter Erixon, platschef för projektet.
Färdigt före deadline
Det planerade slutdatumet för etappen var oktober 2025, men arbetet blev klart redan under vecka 38 – en vecka före utsatt tid.
– Vi gick i mål med alla arbeten tidigare än planerat. Därefter återstod bara städning och bortforsling, säger Peter.

Mycket av arbetet utfördes nattetid för att minimera påverkan och eventuell störning av ordinarie trafik.
En kritisk länk för regionen
Malmbanan är en viktig transportled för både gods- och persontrafik i regionen. Genom Trafikverkets upprustning kan nu tågtrafiken åter köras med axelvikter upp till 30 ton – en viktig förutsättning för effektiv malmtransport.
Utmanande terräng krävde noggrann planering
Sträckan mellan Gällivare och Harrå hör till de mest otillgängliga delarna av Malmbanan, vilket innebar stora logistiska utmaningar för teamet.
– Det är i princip bara skog runt omkring, och transportvägarna är långa – ibland upp till 3,5 timmar med bil för att ta sig till och från arbetsplatsen. Trots det har vi fått till det väldigt bra, säger Peter.
God planering och samarbete mellan teknikgrenarna har varit avgörande för projektets framgång.
– Vi har kört nattdispar för att möjliggöra trafik på spåret under dagtid och minimera störningar. Det är ett spår som används flitigt för transporter här uppe, så det har varit viktigt att hålla det tillgängligt. Nu är Malmbanan åter i full drift, det känns väldigt skönt att ha det klart.
Infrakraft tackar Trafikverket för ett gott samarbete och för förtroendet att genomföra projektet.
Publicerat: 22 september, 2025